To oczywiste, że styl życia wpływa na rodzaj obciążenia naszego organizmu

  • stawów
  • mięśni
  • kręgosłupa

W zależności od tego jaki jest rodzaj naszych codziennych prac, mamy inne zadanie domowe, aby efektywnie dbać o swoje zdrowie. Krótko mówiąc – nasza aktywność fizyczna jest bardzo ważna, a to w jaki sposób żyjemy, ma kluczowy wpływ na rodzaj występującego bólu.
powrót na górę »

Praca siedząca

Praca siedząca niesie ze sobą niebezpieczeństwo występowania bólu w wielu partiach ciała.
Wbrew pozorom, pracownicy biurowi, obciążają swój układ mięśniowo-szkieletowy bardziej, niż pracownicy fizyczni! Podczas wielogodzinnego siedzenia w tej samej pozycji, dochodzi do napięć i skurczy mięśni oraz do przyjmowania pozycji, sprzyjającej krzywieniu postawy, czyli garbieniu się.

Dlatego bardzo często pojawia się:

  • ból szyi
  • ból karku
  • ból śródpiersia
  • ból lędźwiowy
  • ból kolan

Przy każdym z tych bólów dochodzi do okolicznego spięcia mięśni przylegających, co nasila jeszcze bardziej dolegliwości. Ważne jest aby pracując wiele godzin w pozycji siedzącej, co jakiś czas wstać i zmobilizować ciało do ruchu.
powrót na górę »

Praca obciążająca fizycznie

Każdy rodzaj pracy obciążającej fizycznie męczy Twoje stawy i kręgosłup.
Przy stałym obciążaniu kręgosłupa, zwiększa się ciśnienie wewnątrz dysków, co może być powodem dyskopatii. Przy takim trybie życia ulegają również wielokrotnemu rozciąganiu struktury kręgosłupa.

Ważne jest, aby odpowiednio podnosić i przenosić ciężkie przedmioty. W tym celu, należy robić to na ugiętych nogach, przy zachowaniu możliwie prostego kręgosłupa. Błędem jest schylanie się po ciężar i unoszenie go siłą mięśni kręgosłupa, zamiast siłą mięśni nóg i rąk.

powrót na górę »

Praca za kierownicą

Praca za kierownicą jest bardzo podobna do pracy siedzącej, przy czym przy tego rodzaju prac wciąż pracujemy nogami. Ta powtarzalność ruchów może powodować spięcia w mięśniach, stąd np.: kierowcy, mogą cierpieć z powodu bólu nóg.

Nogi kierowcy mają tendencję do drętwienia spowodowanego ograniczonym krążeniem żylnym. Należy zwrócić uwagę, że dzieje się tak, gdyż nogi są stale w tej samej pozycji. Każdy kierowca, aby pomóc bolącym kolanom, powinien co jakiś czas wstawać i robić kilka prostych ćwiczeń angażujących stawy kolanowe.


Stawy kolanowe z racji swojej wielkości mają podatność na:

  • stany zapalne
  • zmiany zwyrodnieniowe
  • różnego rodzaju patologie

powrót na górę »

Obciążające fizycznie hobby

Każde hobby może nieść ze sobą jakieś ryzyko zdrowotne, jednak w przypadku np.: pracy w ogrodzie spektrum dolegliwości bólowych, jakie mogą wystąpić jest bardzo duże.

Wynika to z wykonywania prac w niewłaściwy sposób. Osoby, dbające o swoje ogrody zbyt pieczołowicie i nierozważnie, skarżyć się mogą na bóle nóg, rąk oraz kręgosłupa w odcinku lędźwiowym.


Ból dolnej części pleców to przede wszystkim następstwo ciągłego schylania się. Dobrze wiedzieć, że prace na poziomie ziemi powinny być wykonywane na kolanach, podczas klęku.

powrót na górę »

Praca stojąca

Długie stanie jest bardzo niebezpieczne gdyż sprzyja krzywieniu się i może prowadzić do bólu kręgosłupa oraz do rwy kulszowej.

Co prawda pozycja stojąca jest dobra dla kręgosłupa, zachowuje bowiem naturalne krzywizny, lecz nie jest dobra, gdy spędza się w niej dłuższy czas.

Rwa kulszowa może rozciągać dolegliwości na kolejne obszary ciała i wtedy nawet kaszel lub kichanie sprawiają ból.

Co jakiś czas, podczas pracy stojącej, należy zrobić sobie przerwę ale niekoniecznie usiąść. Najlepszym bowiem odpoczynkiem dla układu kostno-mięśniowego jest wykonanie ćwiczeń fizycznych. Zmniejszają one napięcie mięśniowe, rozluźniają oraz pomagają zmniejszyć ryzyko wystąpienia bólu.
powrót na górę »

Brak aktywności fizycznej

Mówiąc najprościej – aktywność fizyczna leczy.

Stąd właśnie osoby nie wykonujące żadnego rodzaju ćwiczeń, nie uprawiające sportów, nie biorące udziału w zajęciach fitness, cierpią na wiele dolegliwości bólowych.

Każdy ból należy doraźnie leczyć ale nie należy bagatelizować jego przyczyn. Trzeba zastanowić się, jaką aktywność fizyczną możemy wdrożyć w nasze życie, i zrobić to.
Zespoły bólu przewlekłego mają niestety tendencję do nasilania się, a wraz z mijającym czasem coraz trudniej się go pozbyć.
powrót na górę »

ĆWICZENIA SZYI I KARKUĆWICZENIA W BIURZE
powrót na górę »